tisdag 24 november 2009

Finlandssvensk!

Idag är en sån dag som jag funderar allt för mycket... Egentligen borde koncentrationen ligga på de kommande proven eller särskilt morgondagens finska prov.

För mig är det jätte viktigt det här med att jag är finlandssvensk, inte finne. För mig är det viktigt att man håller reda på de olika begreppen! En finne är en person som pratar finska, en finlandssvensk är jaa ni vet! Finländare är vi ju allihopa vi som bor i Finland. Likasom jag ogillar att bli kallad finne, hatar jag ännu mer när jag blir kallad svensk, för det är jag ju inte. Är så trött på att behöva förklara att joo ja hejar på Finland i idrott, inte Sverige. Jag vet inte varför det här är så viktigt för mig, kanske hänger ihop med mina usla kunskaper i finska men bara för att jag inte pratar finska gör det mig inte mindre finländsk för de, för alla finlandssvenskar är det här en självklar sak men ibland verkar det vara så svårt för andra att acceptera.

Men nu ska jag börja öva på finskan.. För trots allt bör man kunna finska om man skall bo i det här landet.



Här bor vi FINLANDSSVENSKAR!

1 kommentar: