onsdag 21 oktober 2009

Saker man kanske inte tänker på...


I livsåskådning har jag just skrivit ett projekt om feminism, jag skrev delvis om kvinnors situation i dagens läge. Det gav mig en tankeställare.

Här är några av punkterna jag tog upp:

- Slutet av 2006 gjordes en undersökning mellan 117 länder för att jämföra jämställdheten länder emellan, Sverige rankades som nummer ett. I världens mest jämställda land tjänar kvinnorna fortfarande bara 83% av männen lön.

-70% av de som lever med under en dollar per dag är kvinnor.

- I Asien fattas de miljontals av flickor. Många flickor aborteras eller blir lämnade för att de efter födseln.

-2/3 av de barn som förvägras skolgång är flickor.

-Sexhandeln inbringar årligen 5-7 miljarder dollar. Majoriteten av offren är flickor.

-80% av världens flyktingar är flickor.

-Miljontals våldtäkter sker årligen världen över. Både i industri- och utvecklingsländer. De allra flesta offren är flickor.

-5000 kvinnor dödas årligen i hedersmord.

-200 miljoner kvinnor världen över saknar preventivmedel.

Visst blir man frustrerad?

1 kommentar:

  1. sv: jag håller med och det är först nu jag inser hur fult det var av henne att ljuga. klart att hon mådde dåligt men man får väl tänka innan man handlar. någon av alla de hon berättade för kanske hade fått misfall och sa till henne att dom förstod precis vad hon gick igenom, hur kan man då leva med en sådan sak. å så kan man ändå inte säga vad osm är rätt och fel. det kändes skönt att skriva av sig i alla fall=)

    SvaraRadera